Skillbox has announced its intention to conduct an IPO. The VK Group has returned to its plans to take its educational service public, according to RBC. In this case, the platform will become the first traded EdTech company in Russia.
Similar plans were previously reported for Skyeng. Vedomosti reported that the placement could take place in the first half of 2024. The two companies will have to compete for investors, says Natalia Tsarevskaya-Dyakina, Director of the Edtech Hub at the Skolkovo Foundation: "Currently, the market is showing very organic growth slightly faster than the economy, in some segments it has recovered to 15-20% per year. At the moment, the revenue of the largest 100 Russian EdTech companies exceeds 100 billion rubles per year, with Skillbox accounting for more than 12 billion rubles. Both Skillbox and Skyeng are market leaders in their respective segments and cover several educational directions. Therefore, going public for both companies is an absolutely organic and right step for further development. This is already a mature market, and I won't be surprised if in a few years we see a series of IPOs from Russian EdTech companies." Analysts from Finam group estimate Skillbox's valuation during the IPO could reach 55 billion rubles, adding that the funds raised could be used to acquire competitors in the online education market.
Currently, VK's structure includes several EdTech projects, including Geekbrains, Skillfactory, Mentorama, Lerna, and "Uchi.ru". The revenue of this segment for the first nine months of 2023 increased by almost 40% to 11 billion rubles.
Согласно данным VK, четыре года назад группа рассматривала возможность проведения IPO для своих образовательных проектов, однако в 2022 году, как сообщает Forbes, новый акционер отказался от этой идеи.
В то время в компании происходило сокращение сотрудников из-за значительных убытков объединенного холдинга, утверждают источники издания. Однако ситуация изменилась, и рынок готов вкладывать средства в такие проекты, считает аналитик компании «БКС Мир инвестиций» Денис Буйволов.
Он отмечает, что помимо интереса к онлайн-образованию, существует несколько факторов, влияющих на решение инвесторов вложиться в IPO. В прошлом году рынок IPO был не очень активен, но сейчас, после спада, онлайн-образование снова становится популярным, и рынок IPO в целом чувствует себя хорошо.
Последние размещения акций прошли успешно, особенно среди крупнейших IT-компаний. Решающим фактором для компаний, которые готовятся к IPO, является стратегия использования искусственного интеллекта и технологий в сфере образования. Исходя из этого, важно определить, какая компания делает больший упор на ИИ, так как это может повлиять на оценку инвесторов.
В течение 2024 года планируется провести от 9 до 11 первичных размещений акций. Эту цифру упоминают правительство и Банк России. По оценкам, в IPO примут участие до 500 000 инвесторов - физических лиц. Объем средств, который планируется привлечь в этом году, составляет 37 миллиардов рублей.